lördag 31 mars 2012

Händelserik skidresa

Igår morse kom vi hem från skidresan i Norge som varat sedan den 18/3 och 12 dagar framåt. Jag har haft dålig tillgång till internet där uppe varav jag inte heller kunnat uppdatera något speciellt på bloggen under tiden.

Tiden i Norge var fantastisk, Vi åkte en hel del längdskidor de första dagarna och fick bra träning på tekniken. Vädret var sisådär till att börja med och vi hade snöstorm när vi kom upp. Men därefter förändrades vädret radikalt och när det var dags att gå på tur över bergen med skidorna hade vi underbart väder. Vi gick då 1,2 mil totalt och klättrade 400 höjdmeter uppåt totalt för att sedan ta oss 400 höjdmeter nedåt. När vi var som högst befann vi oss nästan på 2000 meter höjd.

Påväg upp i en riktigt smal och riktigt brant passage

Innan lunchen, befinnande på vår högsta höjd
Här ska vi äta lunch
Lunchen vi hade med oss avnjöts på en fantastisk plats, en bit upp på en bergssluttning, strålande sol, ingen vind och grym utsikt, kan det bli bättre? Vi grävde ned sittplatser i snön och i stort sett alla satt/låg i bar överkropp och njöt av den värmande solen i drygt en timme.

Den här 1,2 mil långa turen var som sagt en fantastisk upplevelse som jag hoppas jag får göra igen i liknande väder. Vilka vyer man fick uppleva (hade även min puls/gps klocka på mig och jag brände 3500 kcal på ca 7 timmar)

När vi väl var hemma igen var man ganska trött och sängen kom tidigt den dagen.

Vi byggde också en bivack en dag. Det är som en grotta in i snön där vi sen också stannade över natten och sov inuti. Det var också en upplevelse utöver det vanliga, inte så kallt som man kan tro faktiskt.

I början av bygget

Under utformningen av valvtaket samt sängarna

Sovdags, tre personer på ena sidan mittgången och två på den andra

Nu hade vi avverkat halva resetiden och hade andra halvan kvar som skulle vara utförsåkning.

Men så långt kom dessvärre inte jag då jag under en sista skidlek (människotåg nedför en backe) Fastnade med skidorna i andra personer och själv flög rakt framåt och fick mina innersta ligament i mina båda knän halvt avslitna.
Så för mig blev det skoterfärd och taxiresa till sjukhus för röntgen och ortopedbesök.

Jobbigt med båda knän oanvändbara

Dyrt med taxi i Norge!!

Som tur var var det "bara" de innersta ligamenten som var halvt av och inte korsband som vi först befarade. Hade det varit korsband hade jag haft operation att vänta och troligtvis 6-12 månader av rehabilitering men nu ska det läka av sig självt på ca 1 månad.

Så när de andra var och åkte slalom befann jag mig i stugan. Blev några filmer och efter 2 dagar kunde jag börja träna överkroppen. Så gjorde totalt 3000 dips, 250 chins och 1000 situps på tre dagar, vilket jag får vara nöjd med ändå!

Nu hoppas jag på ett snabbt tillfrisknande för jobbet börjar ju redan på måndag igen. Går lite konstigt nu och har problem i vridningar, men tror jag ska klara det utan problem! Har dessutom många spännande projekt på gång inför sommaren :-)

Ps. Måste även tacka speciellt Christoffer som följde med till sjukhuset och hjälpte mig med mycket praktiska saker och sedan tillsammans med Kim och Pontus agerade bärare och bar mig runt dit jag skulle. Samt Caroline, Ulrika, Emelie, Anneli och Elisabeth som hjälpte mig med att göra mat, hålla sällskap, packa väskor och många andra praktiska saker. Tack för hjälpen!